woensdag 23 oktober 2019

2e en 3e prijs in Gelselaar

Ter gelegenheid van de appeldag in het Achterhoekse Gelselaar waren 3 wedstrijden georganiseerd: een fotowedstrijd, een poëziewedstrijd in het Nedersaksisch en een poëziewedstrijd in het Nederlands.
Aan die laatste wedstrijd heb ik meegedaan. Mijn 3 inzendingen zijn allemaal genomineerd en 2 vielen er in de prijzen


Ontmoeting in de boomgaard (3e prijs)

Ik heb je ontmoet in de boomgaard
Ik zie dat je pit hebt voor vijf
Mijn lievelingskostje
Je hebt een rood blosje
dat glimt en dat glanst als ik wrijf

Ik heb je ontmoet in de boomgaard
Ik weet al meteen: dit is raak,
rondlijvig, kort-stelig,
iets zurig, iets melig,
maar altijd precies naar mijn smaak

Ik heb je ontmoet in de boomgaard
O Honingzoet hoogstamproduct
O Gamerse Zure
Je hebt nog dat pure
Je bent uit de hemel geplukt



De appel valt (2e prijs)

De appel valt steeds verder van de boom.
Ik ben niet goed in snoeien van de takken,
die door de vele appels bijna knakken.
Ach, waarom hield ik hem toch niet in toom?
Nu zijn ’t de buren die mijn appels pakken.



Rapen of plukken?

Zal ik mijn appels gaan rapen of plukken?
Wacht ik op stormen met herfstige nukken
zodat ik enkel nog maar hoef te bukken
als ik een appel wil eten?

Zal ik mijn appels gaan plukken of rapen?
Als ik ze pluk kan geen rups ze nog kapen,
maar ik ben niet voor een ladder geschapen;
ik ga bij voorbaat al zweten.

Zal ik mijn appels gaan rapen of plukken?
Ik kan van keuzestress bijna niet slapen.
Geen van de opties kan mij echt verrukken.
Zal ik mijn appels gaan plukken of rapen?
Ik zou het werk’lijk niet weten.


Daar sta ik dan met mijn 2 prijzen, terwijl Boeije Jansen van de Lochemse boekhandel Lovink sinds 1846 de winnaar gaat halen.


Mijn 2 boekenbonnen heb ik besteed aan 8 cm poëzie


Geen opmerkingen:

Een reactie posten