woensdag 2 november 2022

2 optredens in Gelselaar

Sinds 2019 organiseert de stichting Bie Swinkels jaarlijks het Poëziefestival Gelselaar. Deze website is dit jaar nieuw, de oude blogspot verwijst naar Appeldag Gelselaar. Opvallend is dat er Nederlands en een Nedersaksische wedstrijd is.

In de eerste editie was het thema "appel". Ik was met twee van mijn drie ingezonden gedichten genomineerd en won de tweede en derde prijs. Henriette was zo vriendelijk om het het voorlezen van de derde prijs op te nemen. Onder de film vind je tekst.

 

Boomgaard

Ik heb je ontmoet in de boomgaard
Ik zie dat je pit hebt voor vijf
Mijn lievelingskostje
Je hebt een rood blosje
dat glimt en dat glanst als ik wrijf

Ik heb je ontmoet in de boomgaard
Ik weet al meteen: dit is raak,
rondlijvig, kort-stelig,
iets zurig, iets melig,
maar altijd precies naar mijn smaak

Ik heb je ontmoet in de boomgaard
O Honingzoet hoogstamproduct
O Gamerse Zure
Je hebt nog dat pure
Je bent uit de hemel geplukt



In 2022 was het thema "Mijn taal". Dat past bij het tweetalige karakter. Inmiddels mogen ook meer talen meedoen: Platduits (de Duitse variant van het Nedersaksisch), Afrikaans en alle Nederlands dialecten.
Ik ben ik weer genomineerd. Hieronder vind je mijn optreden maar liefst tweemaal, eerst gefilmd door Henriette en dan als onderdeel van de livestream op Youtube. Die laatste zou moeten beginnen bij mijn gedicht. Luister ook eens naar de 20 andere gedichten. 



   

Winterbed

Een vreemde taal is als een winterbed 
zelfs met extra kruik niet warm te krijgen. 
De zinnen worden woord voor woord vertaald. 
Ze worden wel begrepen maar niet eigen. 
Al is het nuttig in geval van nood 
gewoonlijk is het beter om te zwijgen. 
 
Je eigen taal is als een winterbed 
waar je geliefde op je ligt te wachten. 
Dit is de klankenstroom waarnaar jij taalt. 
De woorden vallen samen met gedachten. 
Hier voel je je gehoord gezien genood 
een toevluchtsoord in sneeuw bestoven nachten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten