woensdag 3 november 2021

Optreden bij Lichtvoetig V, Emmen 31 oktober 2021


Op 31 oktober 2021 organiseerde STEM (Stichting Taalpodium Emmen) voor de vijfde keer Lichtvoetig, het Nederlands kampioenschap light verse. Vorig konden we vanwege corona niet bij elkaar komen, dus er was iets in te halen.
Met mijn optreden heb ik de gedeelde derde plaats gehaald. Zoals je ziet staat het optreden op YouTube. Omdat niet altijd alles goed te verstaan is, zijn hier de gedichten.

Insomnia

Een beetje dichter lijdt aan slapeloosheid.
Alleen wie niets te zeggen heeft slaapt zacht.
Verdreven is de overdagse voosheid.
De woorden flonkeren van grandioosheid
nog helderder dan sterren in de nacht.

De dichter pent ze neer in volle pracht,
lardeert ze met de menselijke broosheid.
De dwaze mens die de natuur verkracht,
maar ook vol hartstocht naar haar schoonheid smacht,
hem overvalt een diepe Willem-Kloosheid.

De dichter stapt uit bed in ’t ochtendgrauw.
Een paar uur nachtrust heeft hij nog genoten.
Hij leest het vel papier vol hanenpoten
en prakkezeert zich suf: wat staat daar nou?

Voyage

Het viertal is van modegrillen wars
en komt met een herkenbare cd.
Na veertig jaar gaan zij weer op tournee,
al sturen ze dit keer hun avatars.

Zo blijft, net als hun liedjes en hun shows,
ook ABBA zelf voor eeuwig rimpelloos.

Kerstdiner

’t Is ieder jaar dezelfde vraag: wat mag niet in de schalen?
Jan eet geen kaas, Piet wil geen worst, Klaas houdt niet van garnalen.
Voor Joachim is elke vorm van rauwkost uitgesloten.
Bob lust wel alles, maar hij heeft een allergie voor noten.

Ook groente is een heel gedoe: Mien lust geen sperziebonen,
Maud wil geen groene bloemkool en Roberto geen gewone,
Niels geen gekookte worteltjes en Willemijn geen kroten.
Bob eet het allemaal, maar ja, die allergie voor noten.

De religieuze eisen blijven ieder jaar weer boeien:
Sharifa eet geen varkens en Parvati eet geen koeien.
En vegan Willem-Jort eet niets dat wandelt op vier poten.
Bob vindt het best, maar waarschuwt nog een keertje voor de noten.

Het resultaat is heerlijk en laat ieder in zijn waarde.
Dit gastronomisch kerstbestand brengt vrede op de aarde.
Een wanklank is er wel helaas; Bob voelt zich best wel klote,
want in het grand dessert zit toch een heel klein beetje noten.

Late vogels

De goudvinken hebben mijn vetbol gevonden
De staartmezen hebben mijn pinda’s verslonden
Al zijn ze ook prachtig, mij zijn ze een kwelling:
Drie dagen te laat voor de tuinvogeltelling

Voelverlangen

Hij heeft in zijn ontembaar voelverlangen
de randen van de kosmos afgetast.
Zijn wereld is door wanden afgepast,
die met gedrukte bloemen zijn behangen.

De bloemen kennen lente, herfst noch zomer.
Wel zijn ze met de jaren flink verfletst.
Ze hebben ziel en vingertop gekwetst.
Hij wacht op de verboden binnenkomer

die heel zijn huis vervult met bloemengeuren
en mufheid wegwuift door ontsloten deuren.

Vakantieliefde

Hij is zo lief, zo geestig en charmant
Het wordt een mooie zomer op Terschelling
maar eenmaal samen op het vasteland
toont hij haar zijn onaangename kant
Zij wil hem weer in de fabrieksinstelling

Maanlanding

Mijn moeder houdt het nieuws niet langer bij
Wij praten over vijftig jaar geleden
Toen stonden er twee mannen op de maan
Ze wil er niet veel aandacht aan besteden
Nadien is er niets mee gedaan, zegt zij
Voor feestelijke poespas is geen reden
Ik meld de plannen om naar Mars te gaan
Ze zucht, de mensen zijn ook nooit tevreden

Inbreker

Ik ben onzichtbaar in de nacht en nevel,
wanneer ik spiedend door de straten ga.
Van herenhuizen die ik gadesla
vind ik al snel de zwakte in de gevel.

Mijn koevoet brengt mij binnen, of mijn drevel,
of ik verstoor de elektronica.
Ik neem en ga en laat geen sporen na,
hoewel ik af en toe bewoners knevel.

In ’t ochtendgloren vier ik mijn succes.
Mijn vakmanschap is weinigen gegeven,
al maak ik mij daarmee niet populair.

Straks ga ik weer terug naar dit adres.
Dan bel ik aan, betuig mijn medeleven,
want ik ben de verzekeringsexpert.

Sudoku

De ene noemt zichzelf een heks
Een ander doet aan schaken
Een derde houdt van kinky sex
of heeft een oedipuscomplex
Ik wil sudoku’s maken

De ene bakt graag boterkoek
Een ander kan dan smullen
Een derde eet-leest met een boek
Ik zit graag in de koffiehoek
sudoku’s in te vullen

De ene sport vol levenslust
Een ander doet iets nijvers
Een derde is gauw uitgeblust
Ik stoei het liefst in alle rust
met mijn sudoku-cijfers

De een gaat naar de hemel toe
Een ander rust bij helden
Een derde komt terug als koe
Ik dool straks – nimmer cijfermoe –
op de sudoku-velden

3 opmerkingen:

  1. Ha Niels,

    Leuk, je verzen nog eens na te lezen.
    Met een grote glimlach!

    Nogmaals Gefeliciteerd!

    Grote groet van René Turk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Niels,

    Fijn dat ik op deze manier toch nog heb kunnen genieten van jouw gedichten. Ik heb nu geluisterd terwijl ik meelas. Ze zijn stuk voor stuk prachtig. Ik vond ook de laatste zin van 'Inbreker' erg leuk gevonden. Zoiets verwacht je niet. Nogmaals proficiat.

    Groeten,
    Riet

    BeantwoordenVerwijderen