woensdag 25 januari 2012

Plaats Delict

Ooit was ik een eenvoudige straathoek
Eén van de vier
Eén van de duizenden
Ontmoetingsplaats van ijle lucht en vluchtige groeten
Met voeten getreden door gehaaste voorbijgangers
Een stoeprand en wat tegels met los zand aan elkaar liggend
Dekmantel voor water, gas en licht
Scheidsvlak tussen boven- en onderwereld

Maar nu ben ik PD
De bron van kruit en DNA
Met strenge krijtstrepen die verhalen van moord en doodslag
Een strakgespannen lint bakent mijn grens af
Mijn afgunstige broers torsen mijn bewonderaars

Wie mij vroeger schielijk betrad, stopt nu op eerbiedige afstand
Wereldwijd verschijnt mijn beeld op tv
Ieder anker is op mij gezakt
Lenzen speuren naar mijn geheimen
Microfoons smeken om mijn waarheid

Maar ik zwijg
Laat niets los
In het belang van het onderzoek

Deze heeft het gehaald tot de top-100 van de Turing Nationale gedichtenwedstrijd 2011 http://www.nationalegedichtenwedstrijd.nl.
Deze 100 beste gedichten zijn door Uitgeverij Augustus gebundeld in ‘De Toverhazelaar' (ISBN 978 90 457 0538 5).

1 opmerking:

  1. De winnende gedichten zijn te lezen op de site.
    Oordeel zelf of ze kunnen tippen aan mijn gedicht: http://www.nationalegedichtenwedstrijd.nl/home/winnende-gedichten

    BeantwoordenVerwijderen